JAGUAR E-TYPE S3 V12 Cabriolet

JAGUAR E-TYPE S3 V12 Cabriolet

  • BOUWJAAR : 1971

  • PRIJS: € 118.450

  • KILOMETERSTAND: 48.854 Miles

De Jaguar E-Type, Jaguar XK-E voor de Noord-Amerikaanse markt, is een model geproduceerd door Jaguar Cars. Er zijn drie generaties gebouwd tussen 1961 en 1974. De E-Type zorgde voor een revolutie op het gebied van design, prestaties en weggedrag van sportwagens. De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen, wat resulteerde in fenomenale verkoopscijfers. In veertien jaar werden er meer dan 70.000 exemplaren verkocht. De Jaguar E-Type staat hierdoor op de eerste plaats in de “Top sportwagens van de jaren 60” lijst.

Nadat Jaguar in de jaren 1950 een aantal successen had behaald met de Jaguar D-Type tijdens de “24 uur van Le Mans”, werd besloten een nieuwe sportauto te ontwikkelen om de Jaguar XK150 te vervangen. De E-Type kreeg een revolutionair koetswerkontwerp van Malcolm Sayer, die eerder vliegtuigen had ontworpen voor de Bristol Aeroplane Company. De rondingen en inkepingen waren niet alleen voor de sier, maar waren zorgvuldig berekende aerodynamische vormen. Het geheime wapen van Sayer was om slierten wol op de auto te plakken om de luchtstroom te bestuderen wanneer de auto in de windtunnel stond.

De Series III werd gebouwd van 1971 tot 1974 en kreeg de nieuwe Jaguar 5,3-liter V12 (272 pk) onder de motorkap, samen met verbeterde remmen en stuurbekrachtiging. De FHC werd afgeschaft en de Series 3 was alleen verkrijgbaar als OTS cabriolet en 2+2 coupé. De OTS gebruikte ook het verlengde chassis van de 2+2. De Series 3 onderscheidde zich verder met een ander radiatorrooster, wielkasten met randen en een V12 op het kofferembleem.

“Collection by Vermant” is verheugd u deze zeer bijzondere en zeer originele Jaguar E-Type S3 V12 te kunnen aanbieden. Deze E-Type was de derde en laatste serie van het model met een aantal welkome upgrades ten opzichte van de vorige series. Hij was niet alleen ruimer in het interieur, maar de V12 bleek ook een krachtigere en betrouwbaardere opvolger van de lijn-6 motor. Dit maakte de auto comfortabeler om mee te rijden in het dagelijkse verkeer en op langere ritten. Deze specifieke E-type is een zeer vroeg geproduceerde Series 3-model en was de 65e die van de productielijn rolde. Dit vroege chassisnummer is zeer zeldzaam en maakt de auto zeer uniek. Deze E-Type is nieuw verkocht door British Motor Car District in San Francisco, Californië, aan de eerste eigenaar. Na slechts 2 jaar kwam de auto in het bezit van de tweede eigenaar. Dit was een professor Antropologie aan de Universiteit van Californië. Ze vertroetelde de auto echt en gebruikte de wagen slechts sporadisch op zonnige dagen. Als de auto niet werd gebruikt, werd hij opgeslagen en afgedekt in een garage om hem in perfecte staat te houden. Gedurende de 30 jaar dat ze de auto in haar bezit had, heeft ze hem slechts spaarzaam gebruikt. Dit resulteerde in een unieke en zeer lage kilometerstand van 45.847 mijl toen ze de auto in 2003 verkocht. Aangetrokken door het unieke karakter van deze E-Type, de originaliteit en de lage kilometerstand, kocht de derde eigenaar de auto in 2003 en verscheepte de auto naar België. Na 21 jaar heeft hij besloten dat deze Jaguar een warm nieuw thuis verdient om door een gepassioneerde eigenaar van te worden genoten. Niet alleen de originaliteit van deze E-Type maakt hem uniek, maar ook de geschiedenis. Deze E-type is sinds 1973 onder de hoede geweest van slechts twee gepassioneerde eigenaren en heeft nog steeds zijn originele onderhoudsboekje en eigenaarshandleiding. Beide zijn in onberispelijke staat en zijn uiterst zeldzaam om nog aanwezig te zijn bij een auto van deze leeftijd.

Toen de laatste eigenaar de auto kocht, heeft hij kosten noch moeite gespaard om de auto in uitstekende staat te krijgen. Bij ontvangst is de auto geïnspecteerd en is elk onderdeel dat niet in nieuwstaat verkeerde vervangen. Doordat de auto in een warm klimaat in Amerika stond, waren veel van de rubberen afdichtingen en ophangrubbers uitgedroogd. Deze zijn vervolgens allemaal vervangen door nieuwe oem-onderdelen. Alleen al de onderdelen voor de opknapbeurt bedroegen in totaal € 7.000 en alle facturen voor deze onderdelen zijn beschikbaar in het dossier. Door de jaren heen werd de auto droog opgeslagen en werd deze slechts spaarzaam gebruikt op zonnige dagen. Door een druk werkschema van de eigenaar heeft de auto de afgelopen jaren stilgestaan. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de koelkanalen van de motor verstopt raakten. Om dit probleem op te lossen, werd besloten om de complete motor te reviseren. Om er zeker van te zijn dat de auto weer in nieuwstaat verkeerde, werd besloten om de complete aandrijflijn, wielophanging, het remsysteem en het uitlaatsysteem ineens mee te reviseren. Dit resulteerde in een E-type die niet alleen rijdt als een nieuwe, maar er ook uitziet als een nieuwe. Een complete lijst met alle onderdelen en de uitgevoerde reparaties zijn voorhanden en dit voor een totaalbedrag van bijna 50.000 euro. Tijdens de revisie van de motor werd ook geverifieerd dat de auto nog steeds zijn belangrijke matching numbers motor heeft, zoals aangegeven op het Heritage Thrust Certificate.

Als we naar het exterieur van deze E-Type kijken, zien we de prachtige kleur Regency Red. Dit is nog steeds de originele kleur van de auto, zoals blijkt uit het Heritage Thrust Certificate. De auto draagt niet alleen zijn originele kleur, maar is ook slechts één keer overgespoten in zijn meer dan 50-jarige levensduur. Vandaag de dag is de auto nog steeds in uitstekende staat en de lak blinkt trots op deze E-type. Het chroom heeft nog steeds een mooie glans en vormt een mooie combinatie met de spaakwielen van de auto. Aan de achterkant zien we vervolgens de kenmerkende vier uitlaatpijpen. Het uitlaatsysteem is tijdens de revisie van de motor vervangen door een compleet roestvrijstalen systeem. Het cabriokap van deze E-Type is vernieuwd vanwege de broosheid van de vorige kap en is ook voorzien van een nieuwe hoes. Een andere zeldzaamheid aan deze E-Type is de beschikbaarheid van zijn originele hardtop. Dit was een zelden gekozen optie toen deze auto's nieuw waren en doorheen de jaren zijn de meeste zijn gescheiden van de auto waarmee ze nieuw werden geleverd. Vandaag de dag zijn deze dan ook bijna onmogelijk te vinden en wisselen deze aan hoge prijzen van eigenaar.

In het interieur van deze E-Type vinden we de originele lederen bekleding. Deze verkeert nog steeds in uitstekende staat en is overal glad en soepel. De originaliteit van het interieur laat zien met hoeveel zorg deze E-type door de jaren heen is onderhouden. Niet alleen de stoelen, maar ook de deurkaarten, dorpels, tapijten en het dashboard zijn nog helemaal origineel. Een echte tijdcapsule. In de bagageruimte vinden we de beige Hardura matten. Net daaronder zien we de reservewielruimte, die nog in onberispelijke staat is. Hier vinden we het reservewiel met de originele autokrik (in het juiste zakje) en hamer om de centrale borgmoeren van de wielen los te draaien.

Deze E-type wordt geleverd met de volgende zeldzame en unieke items

  • Originele krik

  • Onderhoudsfacturen uit Amerika

  • Onderhoudsfacturen uit België

  • Volledig dossier van de recente revisie van de auto

  • British Heritage Thrust certificaat

  • Origineel en in nieuwstaat verkerende service manual

  • Origineel, uiterst zeldzaam en in nieuwstaat verkerende onderhoudsboek

  • Belgisch inschrijvingsbewijs

  • Scan van het inschrijvingsbewijs van de tweede eigenaar uit 1973

Dit is het ultieme exemplaar voor iemand die op zoek is naar een zeer originele, zeer vroege chassisnummer en en volledig gereviseerde E-Type. Recentelijk volledig mechanisch gereviseerd zonder te kijken naar de kosten en met een unieke historie. Een unieke kans om deze prachtige E-type te bemachtigen.

Would you like to sell your high quality collection car?
Collection by Vermant would be happy to help you!
We are able to buy your classic -or sports car or to sell it on a consignment basis.
Contact us today and discover the possibilities.