Lagonda LG45
Lagonda LG45 Drophead Coupé
Bouwjaar: 1937
Prijs: €199.450
Kilometerstand: 99.734 mijlen
“Collection by Vermant is verheugd om u deze prachtige en zeer zeldzame Lagonda LG45 Drophead Coupé te mogen aanbieden. Deze Lagonda is voorzien van een 4.5 Liter, Zes in lijn, Meadows motor. Deze is gekoppeld aan een gesynchroniseerde G10 versnellingsbak met 4 versnellingen. Deze 4.5 liter grote motor ontwikkelt een vermogen van 120 PK, wat in 1937 een gigantische hoeveelheid was.
Deze specifieke Lagonda is sinds 2015 in het bezit van de laatste eigenaar. Deze heeft de wagen aangeschaft om voornamelijk lange afstandsrally’s in het buitenland mee te rijden. De eerste jaren is de wagen hier dan ook meermaals voor gebruikt. De wagen was in 2015 aangeschaft bij de Belgische Lagonda specialist, LMB racing. LMB Racing was niet alleen de verkopende handelaar, maar had de wagen ook gerestaureerd voor de verkoop. Dit was gebeurt in opdracht van de toenmalige Duitse eigenaar. Tijdens de restauratie is werkelijk alles aangepakt en zijn er ook enkele upgrades geplaatst om de motor duurzamer te maken. Zo zijn zijn volgende zaken gemonteerd: versterkte zuigers, zuigerstangen, krukas,…
Wanneer we naar de buitenzijde van deze Lagonda kijken, vinden we een van de meest bekende en iconische kleuren van de Britse automobielindustrie, namelijk British Racing Green. Deze is professioneel herdaan bij de laatste restauratie van de wagen. Het lakwerk van deze LG45 is vandaag nog in uitstekende staat en is zeer kwalitatief afgewerkt. Wanneer we naar de voorzijde kijken, vinden we de herkenbare en prachtige Lagonda Grille terug. Deze wordt aan beide zijdes geflankeerd door Chrome koplampen. Om een licht contrast te vormen met het groene lakwerk zijn de spaakvelgen in zwart uitgevoerd. Deze vormen echter wel een mooi geheel met de in het zwart uitgevoerde mohair softtop.
Wanneer we naar de binnenzijde van de wagen kijken, vinden we een prachtig gepatineerd lederen interieur terug. Dit is uitgevoerd in een zeer mooi donkerbruin. Ondanks de gepatineerde look, is dit interieur nog steeds in uitstekende staat en klaar voor nog vele jaren rijplezier. Op de deurpanelen en het dashboard vinden we vervolgens nog een prachtige houten afwerking terug. Deze is herdaan bij de restauratie en is vandaag de dag nog in werkelijke topstaat. Zo zijn er geen schilfers of imperfecties te bespeuren, een gekend probleem bij dit type van afwerkingen.
Om het gebruiksgemak van deze Lagonda te verhogen zijn er enkele verbeteringen doorheen de jaren doorgevoerd. Zo is er gekozen om deze om te bouwen van 6V naar 12V. Dit liet toe dat er sterkere batterijen gemonteerd werden en bijgevolg ook een sterkere alternator en starter. Daarnaast is er ook gekozen om het gas- en rempedaal om te wisselen van plaats naar de hedendaagse positie (rem midden, gaspedaal rechts). Dit is gebruiksvriendelijker en ook minder gevoelig aan verwarring tijdens het rijden. Al deze modificaties zijn gelukkig niet ingrijpend en kunnen zonder probleem terug omgezet worden naar de originele configuratie van de wagen.
Deze Lagonda is een werkelijk unieke kans om een legendarische klassieker toe te voegen aan uw verzameling en om van genoten te worden door een nieuwe eigenaar.