Ferrari 308 GTS
Ferrari 308 GTS
Bouwjaar: 1978
Prijs: €108.450
Kilometerstand: 66.600 km
De 308 GTB is een echte klassieke Ferrari, die zijn voorganger, de 246 Dino, verving. Van de 308 GTB, ontworpen door Pininfarina, werden meer dan 12.000 exemplaren geproduceerd. Van 1975 tot 1977 werden 800 exemplaren gebouwd met een polyester carrosserie, maar daarna werd de 308 alleen nog geproduceerd met een stalen carrosserie.
Bovendien werd alleen de Europese versie geleverd met een dry-sump motor, een achtcilinder motor met een cilinderinhoud van 2926 cc voor 250 pk.
‘Collection by Vermant' is verheugd u deze Ferrari 308 GTS te kunnen presenteren. Deze GTS is een vroeg exemplaar met stalen carrosserie dat voor het eerst werd geleverd in de VS in februari 1978. De 308 met carburateur is de meest begeerde configuratie van de stalen carrosserie 308's en al zeker in GTS versie zoals hier aangeboden.. In 2016 kwam de auto in handen van de laatste eigenaar, een Nederlandse heer. Hij begon de auto te restaureren tot deze weer als nieuw was, met als eind doel de auto toe te voegen aan zijn persoonlijke collectie. Na een restauratie van 5 jaar was de auto eindelijk klaar in 2021. De eigenaar heeft uiteindelijk slechts een paar keer met de auto gereden en kwam tot de conclusie dat hij het restaureren veel leuker vindt dan ermee rijden. Er werd een nieuw project gezocht en hij verkocht de auto vervolgens aan ons.
Tijdens de restauratie liet de eigenaar geen enkel boutje onaangeroerd in zijn streven om deze 308 perfect te maken. De carrosserie werd terug geschuurd tot op het blote metaal en overgespoten in de voor die periode correcte kleur Blue Sera. Deze kleur was oorspronkelijk beschikbaar op de 308 en zorgt ervoor dat hij opvalt in vergelijking met de meeste 308's die zijn afgewerkt in Rosso Corsa. Niet alleen de carrosserie werd volledig overgespoten, maar ook alle zwarte sierdelen werden overgespoten in de juiste kleur satijnzwart. Om de auto nog aantrekkelijker te maken, heeft de vorige eigenaar de zijmarkeringen uit de VS verwijderd en de auto omgebouwd naar EU-specificatie. Dit geeft de auto een meer gestroomlijnde en verfijnde look en is de look die veel liefhebbers het liefst zien voor een 308. Niet alleen het exterieur werd onder handen genomen, maar ook het interieur kreeg dezelfde grondige behandeling. Het originele leder van de stoelen was zodanig aangetast dat het niet meer te redden was en dus werd besloten om de volledige bekleding van de stoelen en de deurkaarten te vervangen door prachtig cognackleurig nappaleder. Het complete tapijt van de auto is ook vervangen door een correct nieuw beige exemplaar als aanvulling op de cognac kleurige stoelen. Om de bruikbaarheid te bevorderen werd het interieur behandeld met geluidsabsorberende matten om de rijervaring tijdens lange ritten aangenamer te maken voor de inzittenden. Het dashboard en de daaropvolgende armsteunen zijn verbazingwekkend genoeg nog origineel en verkeren in uitstekende staat.
Waar het visuele aspect van een auto belangrijk is, is het mechanische aspect net zo belangrijk. De complete aandrijflijn van deze 308 werd gedemonteerd. Hierdoor kon de onderkant van deze 308 opnieuw beschermd worden door zwarte lak, als per origineel. Elk onderdeel van de ophanging en de aandrijflijn werd gezandstraald om alle roest, indien aanwezig, te verwijderen. Vervolgens werd er een nieuwe laag 2K-lak overheen gespoten. Tijdens het opnieuw monteren van de onderdelen werd elk busje, rubber en lager vervangen om deze 308 weer als nieuw of mogelijk zelfs beter te maken. Voor de revisie leek de motor in goede staat, maar onder ons beheer werd besloten om de motor, carburateurs en cilinderkoppen volledig te reviseren om de motor in dezelfde staat te brengen als de rest van de auto en de auto klaar te maken voor nog vele jaren en kilometers. Tijdens de revisie werden alle afdichtingen, lagers en versleten onderdelen vervangen door OEM-onderdelen om de motor zo goed als nieuw te maken.
De volledige restauratielijst is hieronder te vinden:
Correcte en originele 14” wielen volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe Vredestein Sprint Classic banden in de maat 205/70VR14
Nieuwe en correcte buitenspiegels gemonteerd
Nieuwe voorruit
Nieuwe bumpers gemonteerd
Voor- en achterwielophanging volledig gedemonteerd: alle rubbers, bussen, lagers, enz. verwijderd; onderdelen gezandstraald en opnieuw gespoten in tweecomponentenlak
Nieuwe ophangingsbussen, rubbers en lagers gemonteerd
Complete revisie van het gehele remsysteem: remklauwen gereviseerd en nieuwe remschijven gemonteerd
Schokdempers gereviseerd
Grote onderhoudsbeurt inclusief vervangen distributieriemen
Onderkant geheel opnieuw gespoten in zwart
Nieuwe voorplaat/beschermplaat gemonteerd
Nieuwe uitlaat van zoals op de Vetroresina gemonteerd, inclusief correct achterpaneel
Compleet nieuw lederen interieur van hoge kwaliteit, op maat gemaakt met de grootste zorg om het juiste patroon en de juiste kleur te reproduceren
Gehele interieur geïsoleerd met geluidsabsorberend materiaal
Rubbers vervangen, inclusief die voor de ramen
Complete revisie van de carburateurs
Complete revisie van de motor en cilinderkoppen
De auto wordt momenteel geleverd met de volgende documenten:
Nederlandse kentekenpapieren
Lederen Ferrari documentenmapje
Service handleiding
Restauratie boek
Deze vroege 308 is de perfecte kans om een volledig gerestaureerde 308 GTS te kopen in een van de mooiste kleurencombinaties mogelijk.