De Volvo P1800 zag het levenslicht in 1957 met het prototype X1, en was - na de P1900 - het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt.
Voor het definitieve model, ontworpen door 'Pelle Petterson' - destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf 'Frau' - was het wachten tot de wereldpremière in 1960 op het autosalon van Brussel.
De 2+2 coupé werd voorzien van een voorin gemonteerde 1.8L sterke viercilinder met dubbele carburator, goed voor 100PK. De overbrenging gebeurt op de achterwielen. De wagen was toen reeds zeer vooruitstrevend ondermeer door de standaard schijfremmen op de voorwielen.

De assemblage van de P1800 begon in 1961. Wegens de grote populariteit van de Volvo Amazon, had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor dit nieuwe model. Hierdoor werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan ‘Pressed steel’ in Schotland en werd de eindmontage verzekerd door ‘Jensen’ in Engeland. Slechts ± 6.000 auto’s werden bij Jensen geproduceerd gezien Volvo vanaf 1963 besloot om het contract te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen, dit vanwege kwaliteitsproblemen.
De assemblage werd overgeheveld naar Volvo's eigen fabriek in Götenborg en vanaf dan zou de benaming gevolgd worden door een ‘S’ van "Svenska" terwijl de 'P' kwam te vervallen. De 1800S was geboren.

In 1968 kwam de 1800 met een tweeliter ten tonele en in 1969 tot slot kreeg hij recht op een D-jetronic
 benzine-inspuiting, goed voor 120PK.
Vanaf dat moment zou de benaming overschakelen naar 1800E  (Electronic Injection), waarbij het interieur ook zou worden aangepast en alle wielen van schijfremmen werden voorzien.

In 1971 lanceerde Volvo de shooting break onder de naam 1800 ES die tot 1973 in productie bleef. 

De P1800 verwierf zijn grootste bekendheid door de populaire TV-reeks ‘The Saint’ waarin de wagen bestuurd werd door acteur Roger Moore.

De productie zou stoppen in 1971 op 39.414 exemplaren.

Collection by Vermant is verheugd om u deze prachtige Volvo P1800 met een productiedatum van 29 Oktober 1962 te kunnen aanbieden. Het betreft een echte Jensen, chassisnummer 4954, dewelke geassembleerd werd in Engeland en vervolgens de oversteek naar Amerika zou maken.
Deze wagen is afgewerkt in het wit (kleurcode 69) in combinatie met een origineel rood leder interieur (code 301).

De Jensen werd vanaf 2007 door zijn 3de eigenaar professioneel gerestaureerd en verkeert in een uitzonderlijke nieuwstaat! Kostprijs meer dan 42.000 Dollar.
Zowel het lakwerk, chroom, rubbers, interieur, ophanging, motor… werden geheel vernieuwd. Kosten noch moeite werden gespaard. Het resultaat is één van de mooiste P1800’en die we in lange tijd mochten aanschouwen. Perfecte passingen, originele puntlassen en carrosserienaden nog steeds zichtbaar.
Bovendien beschikt de Jensen nog steeds over zijn originele motor (Matching numbers)!

Ongetwijfeld één van de mooiste auto’s uit de jaren 60, het wonderbaarlijke lijnenspel in combinatie met het prachtige 'art-deco' dashboard maakt van deze 'Saintly' Volvo een eeuwig icoon!

Deze P1800 is inmiddels in België en is klaar om zijn nieuwe eigenaar te vergezellen tijdens onvergetelijke trips.
Wagen komt met Owners manual, Volvo waranty boek, restauratiefactuur, Volvo heritage document,...


Wagen te bezichtigen op afspraak.

-