In de jaren 50 bracht Triumph met de TR2 hun eerste sportwagen op de markt. De aanduiding TR - ofwel Triumph Roadster - was enkel voor de sportmodellen van het Engelse merk voorbestemd en zou tot 1981 stand houden.

Naast de TR2 en TR3 in de jaren ’50, zou het gamma begin van de jaren ’60 overvloeien in de TR4. Telkens was de wagen voorzien van een 4 cilinder lijn motor. Deze bleek echter niet langer opgewassen te zijn tegen de alsmaar vaker voorkomende -en sterkere 6 cilinder motor van o.a Porsche, MG, Datsun,…

Om  antwoord te bieden aan dit geweld, kwam Triumph in 1967 op de markt met de TR5, dewelke voorzien was van een 2.5L zescilindermotor met mechanische brandstofinjectie. De vormgeving echter bleef vrijwel dezelfde.


In 1968 werd duidelijk dat het uiterlijk van de TR-serie sterk verouderd was en besloot men om de carrosserie bouwer ‘Karmann’ de auto te laten restylen. Een geheel nieuwe voor -en achterzijde, meer ruimte voor brede wielen,... als belangrijkste wijzigingen. De TR6 was geboren!

Onderhuids werkt gebruik gemaakt van de techniek, afkomstig uit de TR5.
De 2.5L motor was goed voor 150pk gekoppeld aan een manuele 4-versnellingsbak (met optionele overdrive). Dit in combinatie met een onafhankelijke achterwielophanging, tandheugel stuurhuis, schijfremmen vooraan,… maakte de auto tot een groot verkoop succes!

De productie zou doorlopen tot 1976 een oplage van 91.850 stuks


‘Collection by Vermant’ is blij om u deze Triumph TR6 van oktober 1974 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar dewelke is voorzien van zijn ‘Matching numbers’ 2.5L sterke 6 cilinder lijn motor, goed voor 150pk. Deze kracht wordt overgebracht naar de achterwielen d.m.v een manuele 4-versnellingsbak met overdrive!

De wagen werd op 28 november vanuit Engeland verscheept naar ‘British Leyland Motors’ in New Orleans, Amerika en werd uitgevoerd in ‘New White’ met een zwart interieur. Daarnaast kreeg de Roadster nog tal van opties mee waaronder; Verwarming, een tonneau cover, een gelamineerde voorruit, oprolgordels, …

Reeds in 1988 – Bij een stand van 54.000 mijlen - mocht de ‘6’ vanuit Louisiana, wederom richting zijn geboorteland keren om aan een langdurige verjongingskuur te beginnen.

In de daaropvolgende 18 jaar werd er sterk geïnvesteerd in de wagen en werd de TR onder meer voorzien van een spiksplinternieuwe carrosserie (Moss), werd de motor gereviseerd, het interieur gerestaureerd, de rubbers vernieuwd, …
Voor de afwerking koos men voor de prachtige samenstelling, ‘Signal red’ met een ‘tan-kleurig’ interieur.

Ook mechanisch werd de wagen geheel gereviseerd en mocht men enkele modificaties uitvoeren om het comfort en het gebruiksgemak te verbeteren. Zo werd onder meer een hydraulische stuurbekrachtiging, een extra oliekoeler, een elektrische koelfan, een stabilisatie bar vooraan,… toegevoegd.

Inmiddels – 12 jaar later heeft de wagen slechts 9250 mijlen gelopen en is hij nog steeds in een zéér mooie staat!
De carrosserie vertoont een erg mooie pasvorm, het lakwerk een zéér strak!

De Triumph komt met een Heritage trust document, een kopie van de American Title, facturen vanaf 1990 tot op heden, registratiedocumenten, …

-