In de jaren 50 bracht Triumph met de TR2 hun eerste sportwagen op de markt. De aanduiding TR - ofwel Triumph Roadster - was enkel voor de sportmodellen van het Engelse merk voorbestemd.

De TR4 zag in 1961 het levenslicht en was een volledig vernieuwde sportwagen die nog maar nauwelijks op zijn voorganger - de TR3 - leek. Een volledig nieuw en groter koetswerk met volwaardige zijruiten, een stijging van de motorinhoud, gesynchroniseerde versnellingsbak en een grotere koffer zijn maar enkele van de verbeteringen. Later zou ook de spoorbreedte zowel voor- als achteraan worden aangepast en kreeg de wagen een veel betere wegligging.

Bij de TR4 lag de focus duidelijk meer op het gebruiksgemak, met o.a. een volledig nieuw interieur en dashboard, dit allemaal in combinatie met een betere rijdynamiek dan zijn memorabele voorganger. De wagen oogde niet alleen veel moderner, maar het was ook een auto van een totaal andere generatie.

‘Collection by Vermant’ is blij om u deze Triumph TR4 van april 1962 te mogen aanbieden. De wagen werd uitgeleverd naar Amerika en uitgevoerd in ‘Signal Red’ in combinatie met een rood lederen interieur. Daarnaast kreeg de ‘4’ enkele opties mee waaronder: Verwarming, ruitensproeiers, een hardtop, whitewall tyres,…

De ‘TR’ is voorzien van zijn een 2.2L sterke 4 cilinder, dewelke zo’n 105pk overbrengt naar de achterwielen. Schakelen gebeurt door middel van een manuele 4-versnellingsbak.

Aan het einde van 2019 mocht de wagen de grote oversteek naar België maken om vervolgens grondig onder handen te worden genomen.
Het chassis werd opnieuw gelakt en de ophanging voorzien van nieuwe of gereviseerde onderdelen. Onder meer nieuwe rubbers, schokdempers, remflexibels, remklauwen -en remschoenen,… werden geïnstalleerd.
De carrosserie daarentegen werd voorzien van nieuwe plaatdelen (vloerplaat, dorpels) en het koetswerk werd passend gemaakt. Een nieuwe laklaag in ‘Dark Blue’ zorgt voor de afwerking.

De motor tot slot werd voorzien van een nieuwe koppakking, de kleppen werden gesteld, de carburatie gereviseerd en om de koeling optimaal te garanderen werd een aluminium radiator geplaatst.

Het resultaat is een mooie TR4 die zich in een technisch goede staat bevindt. De carrosserie vertoont mooie passingen en ook het interieur en cabriodakje zijn geheel nieuw. Om het rijcomfort te verbeteren werd er overigens gekozen voor betere stoelen -met hoofdsteunen afkomstig uit een TR6.

-