In de jaren 30 van de vorige eeuw bouwde Triumph een goede reputatie uit in het produceren van sportieve wagens. Deze reputatie werd bevestigd toen het merk na WO II, als onderdeel van Standard Motors enkele aantrekkelijke en goed verkopende roadsters op de markt bracht. Toen deze modellen in de jaren 50 echter niet meer konden concurreren, werd een geheel nieuw ontwerp noodzakelijk.

Na de productie van enkele verschillende studie-ontwerpen  werd op de Londense Autoshow van 1952 de Triumph 20TS (Triumph Sports) voorgesteld, dewelke TR1 als type aanduiding meekreeg. De auto werd gebouwd met behulp van reeds bestaande componenten. Hij oogde aantrekkelijk maar zowel de wegligging als de remmen bleken onvoldoende waardoor de productie nooit werd aangevat.

Een jaar later werd het verbeterde ontwerp als Triumph TR 2 onthuld dewelke vervolgens in productie ging. Het was een eenvoudige en lichte wagen met voldoende vermogen. De 4-cilinder lijnmotor was goed voor 90pk. Desondanks werd de vering als stug ervaren, de wegligging was nog steeds niet optimaal en ook de remmen waren aan de matige kant. Het basisconcept werd overigens wel positief onthaald. De auto was compleet, had goede prestaties en de prijs was laag.
Op 20 mei 1953 vestigde een TR2 overigens een snelheidsrecord. Als eerste sportwagen in de klasse tot 2000cc werd meer dan 200 km/u gehaald.

Vanaf september 1955 werd het ontwerp wederom herzien om tegemoet te komen aan de minpunten van de TR2. Het vermogen steeg met 10pk door gebruik te maken van een andere cilinderkop en carburatie, schijfremmen vooraan werden standaard en een overdrive was leverbaar. Tot slot wijzigde de styling met als voornaamste kenmerk een nieuwe radiatorgrill. De Triumph TR3 was een feit!

In het najaar van 1957 verscheen wederom een 'nieuwe model', hoewel er geen structurele veranderingen waren kreeg hij toch een andere naam: TR3A. De radiatorgrill werd wederom hertekend om de koeling te verbeteren en deur- en koffergrepen werden standaard om het gebruikscomfort op te trekken. De roadster werd hierdoor steeds beter en successen in verschillende rally’s bleven dan ook niet uit.

De laatste evolutie in het leven van de Triumph TR vond plaats in 1962 toen de cilinderinhoud steeg tot 2136cc en ook de versnellingsbak werd gesynchroniseerd. Deze modellen kregen de typenaam TR3B mee en zou een overgangsmodel zijn tussen de TR3 en de TR4. De ‘B’ was overigens enkel leverbaar in Amerika.

 

Collection by Vermant is verheugd om u deze Triumph TR3 uit 1959 te kunnen aanbieden. Het betreft een zogenaamde ‘A’ voorzien van een 2L sterke 4-cilinder, goed voor 100PK.
De TR werd nieuw geleverd in California en is uitgevoerd in ‘British Racing Green’ met een beige lederen interieur.
Enkele jaren geleden werd dit uiterst mooie exemplaar volledig gerestaureerd door een gekend TR specialist. Zowel het chassis, de carrosserie, motor en versnellingsbak evenals het interieur werden geheeld vernieuwd. Nieuwe spaakvelgen vervolledigen het geheel.

Bij de restauratie werden enkele modificaties uitgevoerd om het comfort van de bestuurder te verbeteren. Zo werd de ‘A’ voorzien van een EZ electric power steering t.w.v. € 2550 en een achteruitrijcamera dewelke zeer mooi en correct werd weggewerkt. Het schermpje is wegklapbaar om geen inbreuk te doen aan de klassieke stijl van het interieur.

De wagen komt met een softtop en sidescreens – beiden  uitgewerkt in het zwart –, toneaucover en dakframe-afdekkap in het beige, een nieuw reservewiel (spaakvelg), …

In eigen werkplaats geniet de Triumph overigens nog van een groot onderhoud voor verkoop.

-