In de jaren 30 van de vorige eeuw bouwde Triumph een goede reputatie uit in het produceren van sportieve wagens. De reputatie werd bevestigd toen het merk na WO II, als onderdeel van Standard Motors, enkele aantrekkelijke en goed verkopende roadsters op de markt bracht. Toen deze modellen in de jaren 50 echter niet meer konden concurreren, werd een geheel nieuw ontwerp noodzakelijk.

Na de productie van enkele verschillende studie-ontwerpen werd op de Londense Autoshow van 1952 de Triumph 20TS (Triumph Sports) voorgesteld, dewelke TR1 als type aanduiding meekreeg. De auto werd gebouwd met behulp van reeds bestaande componenten. Een groot succes werd het echter niet.

Een jaar later werd het verbeterde ontwerp als Triumph TR 2 onthuld dewelke vervolgens in productie ging. Het was een eenvoudige en lichte wagen voorzien van een 4-cilinder lijnmotor, goed voor maar liefst 90pk.
Het model was sportief en bleek betrouwbaar, met successen in verschillende races tot gevolg.
Op 20 mei 1953 vestigde een TR2 overigens een nieuw record in de klasse tot 2000cc, waarbij een topsnelheid van meer dan 200 km/u werd behaald.

De publiciteit die hieruit voortkwam leidde – naast mooie verkoopsuccessen – ook tot een Triumph race divisie. Tussen 1954 en 1955 werd de TR2 met succes ingezet in de onder meer de Mille Miglia, Monte Carlo, Luik-Rome-Luik, Tulip-rally, Coupe des Alpes,… en werden er zelfs respectievelijke plaatsen behaald (14e, 15e en 19e) tijdens de legendarische uithoudingsrace van le Mans.

De productie liep door tot 8636 exemplaren, waarna hij in 1955 werd opgevolgd door de Triumph TR3

 

Collection by Vermant is erg blij om u deze Triumph TR2 uit 1954 te kunnen aanbieden. Het betreft een exemplaar van het zogenaamde type ‘Longdoor’, voorzien van een 2L sterke 4-cilinder, goed voor 90PK. Deze kracht wordt naar de achterwielen overgebracht d.m.v een manuel 4 versnellingsbak met Overdrive op de 2e, 3e en 4e versnelling.

De TR werd nieuw afgeleverd op 19 juni 1954 in Montreal, Canada en werd uitgevoerd in ‘Signal Red’ met een bruin interieur en softtop. Daarnaast kreeg hij nog stalen velgen, een verwarming en 5.50-15” banden mee.

De Triumph werd in 1995 verscheept naar Nederland, waarna hij een dertien jaar durende restauratie onderging. De carrosserie werd geheel gestript, opgelast, de passingen geoptimaliseerd, met perfecte pasvormen als resultaat!
Voor de afwerking koos men wederom voor de originele kleuren
samenstelling.

Ook mechanisch werd de wagen geheel gereviseerd. Enkele modificaties werden uitgevoerd om het comfort en het gebruiksgemak te verbeteren. Zo werd de ‘2’ voorzien van een elektrische koelfan en kreeg de wagen versnellingsbak met 'overdrive'.

Inmiddels 13 jaar later bevindt deze stijlvolle klassieker zich nog steeds in een erg mooie conditie!
De pasvorm is uitzonderlijk en het lakwerk feilloos! De onderzijde van de wagen is bijna net zo smetteloos als de bovenzijde.

De motor draait zonder bijgeluiden, is krachtig en trekt mooi door in elke versnelling. De extra koelfan en overdrive zijn een extra pluspunt.

Het interieur heeft slechts enkele gebruik sporen

De Roadster is voorzien van een softtop, sidescreens, toneaucover, dakframe- afdekkap,…uitgewerkt in het beige.
Daarnaast is een extra set chroom spaakvelgen en het originele stuurtje aanwezig (momenteel gemonteerd).

-