In september 1960 startte Triumph met de ontwikkeling van een nieuwe tweezits cabrio. De nieuweling werd in de markt geplaatst onder de succesvolle TR series.

De Italieen Giovanni Michelotti nam het ontwerp voor zich. Als basis koos hij voor de 948cc motor en het chassis van de Triumph Herald.
Desondanks werden er heel wat aanpassingen doorgevoerd. De cilinderinhoud liep op tot 1147cc waardoor een vermogen van 63pk gerealiseerd werd. Daarnaast werd o.a het chassis en de carrosserie aanzienlijk stijver gemaakt. Schijfremmen werden overigens de standaard.

Het ‘prototype’ is haast ongewijzigd gebleven. Na een korte ontwikkelingsfase werd de ‘Spitfire’ in oktober 1962 voorgesteld aan het grote publiek op de London motorshow.

Doorheen de volgende levensjaren evolueerde de Spitfire grondig. De wagen ‘groeie’ zowel optisch als mechanisch.


De laatste serie van de Spitfire kreeg het toevoegsel ‘1500’ met zich mee, hetgeen refereert naar zijn cilinderinhoud. Deze laatste versie was leverbaar van december 1974 tot en met augustus 1980. Hiermee was hij de meest geëvolueerde versie van het sportwagentje.

‘Collection by Vermant’ is trots om u deze gerestaureerde Triumph ‘Spitfire 1500’ uit 1980 te kunnen aanbieden. Het betreft één van de laatst geproduceerde exemplaren.  Hoewel 77% van de wagens voor de Noord-Amerikaanse markt voorbestemd was, is dit een origineel Belgisch geleverd exemplaar!

De wagen werd nieuw afgeleverd op 18 mei 1980 aan dhr Steyaert T. te Jette. Het extrerieur werd uitgevoerd in ‘Vermillion Red’ en het interieur kreeg een zwarte binnenbekleding, afgewerkt met ‘Pied de poule’.
In augustus 1983 –bij een km-stand van 40.000km –  werd de wagen uit het verkeer gehaald om in mei 2012 wederom te ontwaken.

Een volledige nut and bolt restauratie werd aangevat in april 2013, waarbij kosten noch moeite gespaard werden. De carrosserie en het chassis werden geheel ontmanteld, gezandstraald, gemetalliseerd en voorzien van een nieuwe laklaag. Het geheel werd terug opgebouwd met nieuwe rubbers en chroom onderdelen.

De techniek werd geheel gereviseerd waarbij de motorinhoud steeg tot +/- 1585cc, goed voor zo’n 90pk. Een elektronische ontsteking, benzinepomp, sterkere starter,… zorgt voor extra bedrijfszekerheid. Schakelen gebeurt d.m.v een manuele 4 versnellingsbak die de achterwielen aanstuurt.


Tot slot werd ook de gehele ophanging en remmerij vernieuwd waarbij o.a. gekozen werd voor polyurethaan bussen om de wegligging te optimaliseren.
Twee jaar na aanvang van de werkzaamheden werd de wagen wederom op nummerplaat gezet.

Inmiddels legde de wagen slechts 49.600 originele km’s af. (8000 na restauratie) en verkeert de Spitfire nog steeds in een uitzonderlijk staat!
Recent werd de wagen overigens voorzien van nieuwe SU carburatoren, spaakvelgen, cabriodakje,…

Deze Triumph komt met een gelijkvormigheidsattest, het originele inschrijvingsattest van de 1e eigenaar, tal van facturen en een ‘berg’ reserve onderdelen.

 

-