Toen eind jaren 60 het gamma van zowel Porsche -als Volkwagen aan vervanging toewas, besliste beide merken om de handen in elkaar te slaan. Porsche zocht namelijk een opvolger voor de populaire 912 en VW was opzoek naar vervanging van de inmiddels sterk verouderde Karmann Ghia.

Beide merken kwamen tot een overeenkomst: Porsche zorgde voor de ontwikkeling, VW voor de productieaantallen, waardoor de productiekosten lager zouden liggen. De 914 was geboren!
Deze 2-zits targa met middenmotor was leverbaar vanaf 1969 en was te verkrijgen in twee motorversies: een 1.7l sterke viercilinder boxermotor -goed voor 80PK en een zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 2L dewelke 110PK leverde. De vierpitter, gebouwd door Karmann, zou het VW-logo krijgen hoewel de zescilinder, die geassembleerd werd in Zuffenhausen, het Porsche-wapenschild meekreeg.

Trouw aan zijn uitstraling besloot Porsche de 6 cilinder versie van de 914 in te zetten in rally's en races.  Hiervoor werd de 914/6 GT ontwikkeld waarbij de focus lag op gewichtsbesparing, een vermogensupgrade en enkele aanpassingen aan de ophanging en remmen. Vermogens varieerden van 160 tot 210pk.

Vanaf 1971 was het overigens mogelijks om een standaard 914 uit te rusten met optiecode ‘M471’ waarbij de wagen de stalen spatbordverbredingen en spoorverbreders van de GT meekreeg.

Gezien de hoge productiekosten van de 914/6 lag zijn basisprijs niet ver onder die van de Porsche 911T. Hierdoor vielen de verkoopaantallen tegen en werd de productie vanaf 1972 gestaakt bij 3.381 geproduceerde eenheden.
Hij werd vervangen door een 2.0 viercilinder VW-boxermotor, die 100 pk produceerde. De 1.7 zag in 1974 zijn cilinderinhoud en vermogen toenemen tot 1,8 liter en 85 pk. De productie zou doorlopen tot in 1976  en 115.631 geproduceerde exemplaren.

“Collection by Vermant” is erg blij om u deze origineel Belgisch geleverde Porsche 914/6 GT uit 1970 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar voorzien van zijn ‘matching numbers’ 2L sterke 6-cilinder, goed voor 110PK.
De wagen werd nieuw geleverd door D’ieteren Antwerpen -Antwerpse automobielmaatschappij NV te Berchem- op 24 December 1970  en werd uitgevoerd in kleurencode 2910 ofwel ‘Zitronengelb’ met een zwart interieur. Daarnaast kreeg de wagen nog groen getinte ramen mee.

Op 28 mei 1975 -bij een km-stand van 39.280- werd de 914 voorzien van de optiecode ‘M471’, waarbij de dealer stalen spatbordverbreders en spoorverbreders installeerde. Een optie die in 1970 - bij aflevering van de wagen, nog niet verkrijgbaar was.

Vanaf half jaren 80 werd de Porsche niet langer als dagdagelijks voertuig ingezet en zou hij van vader op zoon worden doorgegeven. De ‘14’ zou vervolgens enkele modificaties ondergaan om het rijgedrag positief te beïnvloeden.

Eind 2009 -bij een stand van 121.000km-  werd een volledig ‘nut & bolt’ restauratie aangevangen waarbij kosten noch moeite werden gespaard. De gehele wagen werd vakkundig gestript, de carrosserie werd ontmanteld – gezandstraald - opgelast waar nodig en werd voorzien van een KTL-behandeling (elektrostatisch verfproces). Vervolgens voorzien van een laklaag in keurencode 
L908 -ofwel ‘Grandprix Weiss’.

De matching numbers motor onderging een totale revisie waarbij een nieuwe krukaslagers, drijfstanglagers, segmenten, distributiekettingen en geleiders, nieuwe oliepomplagers en oliepomp, oliekoeler,… werd geïnstalleerd. Ook de Cilinderkoppen werden -net zoals de WEBER carburatoren, startmotor en alternator geheel vernieuwd. Daarnaast ondergingen ook de bijhorende (matching) versnellingsbak, ophanging en remmen een volledige restauratie . Tot slot werd elk onderdeel minutieus gereviseerd en weer samengevoegd.


Inmiddels heeft deze ‘one family owner’ 914/6 GT-look slechts 1800km  gelopen na restauratie en verkeerd de wagen nog steeds in absolute nieuwstaat! De wagen is vergezeld van zijn originele boekjes, 2e sleutelset, toolkit, een ‘geboorteacte’, Attest betreffende de installatie van de ‘M471’ optiecode, geheel restauratieverslag, Taxatieverslag,…

27 augustus 2018 = 1766km
9 mei 2017 = 1466km
9 mei 2014 = 0089km
21 april 2008 = 120.075km
1 december 1999 = 110.350km
7 juni 1991 = 99.375km
10 februari 1983 = 89.945km
11 oktober 1979 = 80.350km
30 juni 1978 = 69.670km
15 juli 1977 = 60.035km
5 mei 1976 = 50.010km
22 april 1975 = 39.980km
14 maart 1974 = 30.015km
10 Janurari 1973 = 20.030km
15 februari 1972 = 10.008km
6 april 1971 = 998km
24 december 1970 = 125km

-