In 1963 bracht Porsche de opvolger van de 356 op de markt. Toen nog met type-aanduiding 901, maar al zou dit veranderen in 911.
Hiermee ontstond het meest iconische sportwagenmodel ooit uit de geschiedenis.

In de loop der jaren werd het modellengamma vergroot. Naast de ‘basis’ 911 met 2.0L sterke 6 cilinder – goed voor 130 pk – zouden diverse uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
De standaard 'T' (110PK), het comfortmodel 'E' (155PK) of de Super 'S' (160PK)
In de daarop volgende jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter en liep het vermogen telkens hoger op. 125, of 130pk voor de 911T,  165pk voor de ‘E’ en voor de 911 Super 170, 180 of 190 pk.

In 1967 kwam de Targa op de markt en dit als een ‘veiligheidscabriolet’ met permanent gemonteerde rollbar en verwijderbare softtop. Porsche combineerde bij deze uitvoering het gevoel van een cabriolet met de zekerheid van een rolbeugel. De eerste types – ‘softwindow’ genaamd – hadden een uitritsbare plastic achterruit, maar vanaf 1969 werd een vaste glazen achterruit geleverd. De wielbasis werd in datzelfde modeljaar verlengs met een verbeterd rijcomfort als resultaat.

‘Collection by Vermant’ is verheugd om u deze bijzondere Porsche 911S Long wheel base Targa uit 1970 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar van het zogenaamde ‘F-model’, voorzien van zijn matching numbers 2.2L sterke 6-cilinder, goed voor 180PK.
De wagen werd destijds nieuw geleverd op 24 april in Colorado, Amerika en uitgevoerd in Burgundy Red met een zwart lederen interieur. Daarnaast kreeg de wagen nog getinte ruiten, een manuele antenne en luidsprekers mee.

Recent onderging deze iconische wagen een metamorfose waarbij de ‘S’ geheel werd gestript en voorzien van een nieuwe laklaag volgens originele specificaties, nieuwe rubbers, interieur, … De basis was overigens een droom gezien het om een zéér mooi, correct en gezonde exemplaar ging! Slechts op één plaats diende een klein metalen plaatje vervangen te worden, dit onder het voorraam. De rest van de body was geheel roestvrij, hetgeen uitzonderlijk is voor een klassieker van deze leeftijd!
Overigens is ook de techniek geheel nagelopen en vernieuwd waar nodig.
Zo werd de motor voorzien van een groot onderhoud, de distributie geregeld, het injectiesysteem afgesteld, het gehele uitlaatsysteem vervangen, een nieuwe koppelingset gemonteerd en werd het schakelmechanisme vervangen. Ook de benzinetank en leidingen werden vernieuwd, samen met een revisie van de remmen en ophanging. Hierdoor is deze bloedsnelle klassieker nog beter te besturen.

Uiteraard is deze 911S voorzien van zijn originele toolkit en boekjes.

-