In 1963 bracht Porsche de opvolger van de 356 op de markt. Toen nog met type-aanduiding 901, maar dat veranderde al snel naar 911. Hiermee ontstond het meest iconische sportwagenmodel uit de geschiedenis…

In de loop der jaren werd het modellengamma aangevuld. Naast de ‘basis’ 911 met 2.0L sterke 6 cilinder – goed voor 130 pk – werden diverse uitvoeringen verkrijgbaar. De standaard 'T’ ofwel Touring (110PK), het comfortmodel 'E' respectievelijk ‘Einspritzung’ (140PK) of de 'S' van Super (160PK).
In de daarop volgende jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter en liep het vermogen telkens hoger op. 125, of 130pk voor de 911T, 155 of 165pk voor de ‘E’ en voor de 911 Super ging men naar 170, 180 of 190 pk.

In december 1966 was de 911 niet langer alleen als Coupé verkrijgbaar, maar werd ook een ‘Targa’ versie leverbaar. Deze ‘veiligheidscabriolet’ werd voorzien van een permanent gemonteerde rollbar waarbij de softtop verwijderbaar is. Porsche combineerde bij deze uitvoering het gevoel van een cabriolet met de zekerheid van een rolbeugel. De eerste types – ‘softwindow’ genaamd – zijn voorzien van een uitrits bare plastic achterruit, maar vanaf 1969 werd een vaste, glazen achterruit de standaard. Een ‘softwindow’ bleef echter optioneel leverbaar.

‘Collection by Vermant’ is bijzonder fier om u deze uiterst zeldzame Porsche 911S Soft window Targa uit april 1967 te mogen aanbieden. Het betreft één van de slechts 483 exemplaren geleverd met een korte wielbasis (SWB). Chassisnummer 5003**S is voorzien van zijn matching numbers 2.0L sterke 6-cilinder, goed voor 160PK. Deze kracht wordt naar de achterwielen overgebracht d.m.v de originele manuale 5-versnellingsbak.

De wagen werd nieuw geleverd op 11 april door Otto Glöckler te Frankfurt, Duitsland aan Dhr Kolb K. en werd uitgevoerd in Bahama Yellow (6605) met een zwart lederen interieur. Daarnaast kreeg de wagen nog een Webasto verwarming, een antenne en mistlichten mee.

Na twee Duitse eigenaars te hebben gehad, kwam de wagen in juni 2017 naar België, waarna dit uniek stukje Porsche geschiedenis een complete restauratie onderging.
De carrosserie werd geheel gestript, gestraald, op een richtbank geplaatst en voorzien van nieuwe plaatdelen… Voor de afwerking koos men wederom voor de originele kleur ‘Bahama Yellow’ waarna het geheel weer werd opgebouwd met nieuwe onderdelen (rubbers, chroom,…).

Zowel de motor, versnellingsbak als de ophanging werden eveneens geheel gedemonteerd en met nieuwe of gereviseerde onderdelen samengevoegd. Een upgrade naar hydraulische kettingspanners werd doorgevoerd. Ook de 4.5 X 15J Fuchs velgen waarop de ‘S’ nieuw geleverd werd zijn voorzien van nieuwe Vredestein Sprint Classic banden.

Tot slot werd ook het interieur geheel vernieuwd in zwart leder met ‘Pepita’ accenten, De gereviseerde – groene - tellerpartij en aluminium S-trim zorgen voor een mooi contrast.
De wagen werd vervolgens opgeleverd in februari 2020.

Inmiddels mocht de wagen slechts 600km na de restauratie afleggen.
Niet verwonderlijk dus dat de wagen zich nog steeds in een perfecte conditie bevindt.

De 911S is voorzien van:
            Een fotoboek die de restauratie weergeeft
            De originele owners manual
            Een kopie van de Cardex
            Een kopie van de laatste Duitse registratie
            Een nieuwe toolkit
            Het originele krikje

-