De ‘356’ was de eerste productiewagen van het Duitse sportwagenmerk Porsche en werd ontworpen door Ferry, de zoon van Ferdinand Porsche. Daar Ferdinand in de jaren ’30 betrokken was bij de ontwikkeling van de VW Kever, werd er voor de productie van de 356 veelal gebruik gemaakt van Volkswagen onderdelen.

De eerste Porsches werden geassembleerd in het Oostenrijkse Gmünd en vervaardigd uit aluminium. De wagens beschikten over een voorruit die uit twee vlakke stukken bestond, maar vanaf ’52 werden die vervangen door een enkel gebogen exemplaar. De productie zou overigens vanaf 1950 verhuizen naar Duitse Stuttgart - Zuffenhausen.
Voor het hart werd gekozen voor viercilinder boxers met een inhoud van 1.086; 1.268; 1.290 of 1.488 cc en het vermogen liep daarbij uiteen van 40 tot en met 60 pk.

Na de 356 kwam in 1955 de 356A op de markt. Deze ‘A’ was zowel verkrijgbaar in Coupe, Cabriolet -als Speedster. De motor werd opgeboord naar 1.582 cc en levert 60 tot 75 pk.

In 1959 werd de ‘A’ opgevolgd door de 356B. Bumpers en koplampen werden hoger geplaatst en ook het interieur en de achterwielophanging kregen een update.

De laatste -en meest doorontwikkelde exemplaren van de 356 komen in 1963 op de markt en kreeg de naam 356C. Schijfremmen rondom waren nu de standaard en het vermogen uit de 1.6L boxer liggen nu tussen 75 en 95 pk.

De productie liep door tot 1966, nadien werd de 356 opgevolgd door de iconische 911.

“Collection by Vermant” is blij u deze Porsche 356C Karmann Coupé uit 1964 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar dewelke voorzien is van zijn originele 1.6L sterke 4-cilinder, goed voor 75pk. Deze kracht wordt naar de achterwielen gestuurd via een manuele 4-versnellingsbak die eveneens ‘Matching Numbers’ is.

De wagen werd nieuw geleverd op 12 november 1964 in California, USA en werd uitgevoerd in de fantastische kleur 'Champagne geel'! Het fraaie interieur werd in het zwart kunstleder uitgevoerd.
Optioneel kreeg de wagen nog chroom velgen en een verlengde stuurkolom mee.

In 2016 maakte de ‘356’ de oversteek naar Nederland als restauratieproject.
Toch bleek de basis een droom te zijn, en had hij geen nood aan laswerk. De volgende werkzaamheden werden aangevat tijdens zijn restauratie: het lakwerk werd geheel vernieuwd naar de originele specificaties waarbij men gebruikt maakte van nieuwe rubbers. Het originele chroomwerk werd herdaan, dat getuigen de originele onderdelen nummers op de pinkerlichtglazen…
Eveneens werden de ophanging, remmen, motor en versnellingsbak geheel nagelopen waarbij alle slijtagegevoelige onderdelen werden vervangen.

Het resultaat is een erg mooie en stijlvolle klassieker die zich in een perfect mechanische staat bevindt. Het motorblokje is sterk en trekt mooi doorheen alle versnellingen, zonder enige bijgeluiden. Dankzij de originele schijfremmen is de wagen ook prima tot stilstand te brengen.

De carrosserie passingen zijn -gezien de goede basis- fraai en ook het interieurtje werd reeds vernieuwd.
Tot slot beschikt het wagentje nog steeds over zijn originele velgen!

Deze iconische klassieker wordt geleverd met zijn ‘geboorteakte’, een kopie van de Amerikaanse title, tal van facturen en een Nederlandse registratie.

-