Porsche 356 Super BT6 "Slate Grey"

  • Bouwjaar: 1962
  • Kilometerstand: 25.100

De 356 is de eerste productiewagen van het Duitse sportwagenmerk Porsche en wordt ontworpen door Ferry, de zoon van Ferdinand Porsche. Daar Ferdinand in de jaren 30 betrokken is bij de ontwikkeling van de VW Kever, wordt er voor de productie van de 356 veelal gebruik gemaakt van volkswagen onderdelen.

De eerste Porsches worden geassembleerd in het Oostenrijkse Gmünd en zijn vervaardigd uit aluminium. De wagens beschikken over een voorruit die uit twee vlakke stukken bestaat. Vanaf 1952 worden ze vervangen door een enkel gebogen exemplaar. De productie zou vanaf 1950 verhuizen naar het Duitse Stuttgart - Zuffenhausen.
Het hart van de auto zijn viercilinder boxers met een inhoud van 1.086, 1.268, 1.290 of 1.488 cc en het vermogen loopt daarmee uiteen van 40 tot en met 60 pk.

Na de 356 komt in 1955 de 356A op de markt. Deze ‘A’ is zowel verkrijgbaar in Coupé, Cabriolet  als Speedster versie. De motor werd opgeboord naar 1.582 cc en levert 60 tot 75 pk.

In 1959 wordt de 356A opgevolgd door de 356B. Bumpers en koplampen worden hoger geplaatst en ook het interieur en achterwielophanging wordt onder handen genomen.
De laatste van de 356’s komt in 1963 op de markt en krijt de naam 356C. Schijfremmen rondom zijn nu standaard en vermogens uit de 1.6 L boxer gaan van 75 tot 95 pk.

Collection by Vermant is verheugd om u deze bijzondere Porsche 356 Super Karmann Coupé uit 1962 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar van de zogenaamde BT6-reeks, voorzien van een 1.6 L sterke 4-cilinder van het type 616/12, goed voor 75PK. De wagen werd nieuw geleverd op 24 juli 1962 in Hollywood, USA en werd uitgevoerd in de fantastisch mooie en stijlvolle kleur ‘6201 - Slate Grey’. Het interieur werd in het zwart kunstleder uitgevoerd.

In 1999 verhuisde deze Porsche naar Portugal en recent vond hij de weg naar de lage landen. Inmiddels is deze iconisch klassieker reeds voorzien van een nieuwe laklaag in de originele kleur, nieuw chroomwerk, nieuwe rubbers,… Het interieur
 is nog verrassend origineel!

Eveneens werd de techniek geheel aangepakt. De versnellingsbak is gereviseerd, voorzien van nieuwe componenten, dichtingen, koppelingset, …
De motor werd eveneens geheel nagelopen en kreeg nieuwe dichtingen, de ontsteking werd gereviseerd en afgesteld (evenals de carburatoren), de uitlaatlijn werd vernieuwd en vervangen door een exemplaar van Dansk. Ook de ophanging en het remsysteem werden geheel nagekeken.


Nieuwe Vredestein Sprint Classic banden geven de wagen zijn klassieke uitstraling.


Kortom, deze 356 is terug klaar voor jaren zorgeloos rijplezier.

-