Toen MG in 1955 op de proppen kwam met de ‘A’, bleek de wagen al snel de referentie te zijn op het vlak van styling en prestaties. Desondanks begon hij begin jaren’60 enige ouderdomstekenen te vertonen.

In mei 1962 kwam MG met zijn opvolger, die toepasselijk ‘B’ genoemd werd.
Het koetswerk zou niet langer opgebouwd worden op een chassis, maar men koos voor een zelfdragende carrosserie hetgeen de sterkte ten goede kwam. Wind-up vensters en een comfortabele bestuurdersruimte met veel beenruimte was vanaf heden de standaard.

Hoewel het oorspronkelijk ontwerp om een gesloten auto zou gaan, werd hij eerst uitgebracht als een open roadster. Een 2+2 coupé GT werd in 1965 toegevoegd aan het gamma.


Als krachtbron koos men voor het motorblok van de MG A, dewelke aanzienlijk werd aangepast. De longinhoud zou stijgen van 1588cc naar 1798cc en ook het vermogen zou dat doen tot 95pk.

De eerste grote evoluties in het leven van de MG B vonden plaats in 1965, toen o.a de krukas van de motor niet langer 3 keer, maar wel 5 maal gelagerd zou worden. Daarnaast deed de 2e generatie zijn intrede in 1967 waarbij een nieuw type -4 synchro- versnellingbak  geïntroduceerd werd. Er werd gekozen voor een alternator i.p.v een dynamo. Achteruitrijlichten werden vanaf dan overigens ook de standaard.

‘Collection by Vermant’ is blij u deze mooie MG B MKII van mei 1969 te mogen aanbieden. De wagen werd geïmporteerd door de officieel MG importeur ‘Molenaar’ en geleverd aan ‘Garage Zoet’ te Den Haag, Nederland. Hij werd uitgevoerd in ‘Old English white’ met een zwart kunstlederen interieurtje.

De ‘B’ is het gewilde type met het mooie, stalen dashboard en is voorzien van een 1.8L sterke 4 cilinder, dewelke zo’n 95pk overbrengt naar de achterwielen. Schakelen gebeurt d.m.v een manuele 4-versnellingsbak met overdrive op de 3e en 4e versnelling.

Inmiddels mochten slechts 3 eigenaars de wagen bezitten waarbij de laatste stevig in het sportwagentje investeerde.
Het gehele lakwerk werd vernieuwd waarbij werd gekozen voor het wondermooie ‘Iris Blue’ wat overigens een originele MG B kleur is.
Nieuwe chroom spaakvelgen, bumpers -en een kofferrekje vervolledigen de knappe verschijning.
Daarnaast werden ook de motor en versnellingsbak geheel gereviseerd!

Het resultaat is een erg mooie ‘Roadster’  die zich in een technisch perfecte staat bevindt. De carrosserie vertoont mooie passingen en ook het zwarte interieur -en vinyl cabriodakje werden recent vernieuwd. Tevens is de hoodcover uit vinyl opgetrokken.

De MG komt met onderhoudsfacturen die teruggaan t.e.m 1974, Het originele kentenbewijs uit 1969, Een 2e sleutelset, …

De wagen wordt afgeleverd met een onderhoud, uitgevoerd in eigen atelier.

-