In het begin van de jaren ’70 zette het toenmalige ‘Daimler-Benz’ en ‘Steyr-Daimler-Puch’ een samenwerking op poten met als doel: het ontwikkelen van een oerdegelijke, maar toch gebruiksvriendelijke vierwiel-aangedreven terreinwagen.

Het prototype, van wat later de iconische ‘G-klasse’ zou worden, kreeg omstreeks 1973 vorm. Het model zou een superieure terreinwaardigheid combineren met uitstekende rijeigenschappen op het asfalt en een maximale veiligheid bieden.
De rechthoekige carrosserie zou opgebouwd worden op een uiterst robuust ladderchassis.

In 1975 werd het besluit genomen om de serieproductie van de ‘Geländewagen’ voor te bereiden. Tegelijkertijd werd een nieuwe fabriek gebouwd in het Oostenrijkse Graz, waar de auto’s sindsdien met de hand worden geproduceerd.

Van bij de introductie in 1979 was de G-Klasse leverbaar met vier motorvarianten. Daarnaast kon men kiezen uit drie verschillende carrosseriestijlen: een tweedeurs cabriolet, een tweedeurs ‘coupé’ en een vierdeurs wagen. Het model was erg in trek bij defensie en ook andere beveiligingseenheden wereldwijd verkozen de kwalitatieve offroader.

Hoewel het uiterlijk doorheen de jaren slecht minimaal zou wijzigen, werd de motorisatie wel steeds doorontwikkeld. Vanaf 1989 markeerden de voertuigen van de modelserie ‘463’ het begin van een evolutionair proces. Voor het eerst werd het interieur aanzienlijk luxueuzer aangekleed en was het vergelijkbaar met de andere Mercedes sedan’s. Daarnaast werden ABS, een permanent ingeschakeld vierwiel aandrijving, …de norm.

Inmiddels, ruim 40 jaar later, is de Mercedes G-klasse nog steeds in productie, het basisconcept haast ongewijzigd. Door een beperkte en handmatige productie, strakke en rechtlijnige look, het voeren van slimme marketing, … werd de G-wagon een heus statussymbool.


‘Collection by Vermant’ is verheugd om u deze Mercedes 300GD cabrio van mei 1992 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar van de zogenaamde 463-reeks en is voorzien van de 3L sterke 6 cilinder dieselmotor, goed voor 113pk.
Slechts 2547 wagens van het type GD werden er geproduceerd tussen april 1990 en Juli 1994. Dit omvat zowel de cabrio als de gesloten versies.

De wagen werd nieuw geleverd op 7 mei 1992 door Mercedes-Benz Belgium te Brussel en is uitgevoerd in Arctisch wit met een zwart lederen interieur. De overbrenging gebeurt via een manuele 5 bak die de 4 wielen aandrijft met 3 afzonderlijk inschakelbare sperdifferentiëlen.

Inmiddels heeft de ‘G’  215.000km gelopen en verkeert hij in een erg mooie en zuivere staat. Het lakwerk werd enkele jaren geleden geheel vernieuwd en ook de panelen staan mooi strak. Mechanisch werd de wagen steeds tijdig en correct onderhouden. Kortom een unieke en erg gewilde cabrio terreinwagen met een oerdegelijke motor.

De wagen is voorzien van het originele serviceboekje met 30 onderhoudsbeurten, een gebruikshandleiding, gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijzen, carpass,…

13 juni 1994 = 15.455km
7 oktober 1994 = 19.512km
11 januari 1996 = 30.429km
5 augustus 1996 = 37.348km
19 september 1996 = 40.192km
5 februari 1997 = 52.516km
23 mei 1997 = 61.393km
30 juli 1998 = 66.532km
25 augustus 1999 = 76.692km
28 december 1999 = 82.421km
9 maart 2000 = 87.599km
4 augustus 2000 = 92.777km
13 september 2000 = 94.688km
30 januari 2001 = 101.078km
22 mei 2001 = 106.311km
3 augustus 2001 = 108.881km
18 oktober 2001 = 118.110km
24 april 2002 = 125.935km
19 juli 2002 = 129.191km
31 oktober 2002 = 136.500km
7 februari 2003 = 143.928km
10 juni 2003 = 154.950km
22 augustus 2003 = 157.290km
12 september 2003 = 159.914km
30 december 2003 = 166.075km
8 april 2004 = 173.000km
22 juli 2004 = 181.400km
1 juli 2004 = 180.351km
   oktober 2004 = 189.000km
9 september 2005 = 193.808km
   februari 2005 = 196.000km
   augustus 2005 =199.110km
3 augustus 2006 = 203.366km
11 oktober 2006 = 204.100km
26 juli 2007 = 204.239km
16 juli 2008 = 204.304km
14 juli 2009 = 204.344km
2 augustus 2010 = 204.354km
22 juli 2011 = 204.387km
25 juli 2013 = 204.538km
17 april 2014 = 207.821km
20 januari 2015 = 209.833km
13 maart 2015 = 209.904km
(Teller stuk – Vervangen door  201.102km’s. Attest aanwezig)
7 augustus 2015 = 201.114km
9 februari 2017 = 201.124km
15 mei 2017 = 201.134km
30 juni 2017 = 201.152km                                                  
19 april 2019 = 201.707km

-