In 1975 lanceerde Jaguar de XJ-S als opvolger van de iconische ‘E-type’. Het model evolueerde grondig gedurende zijn 20-jarige carrière.
Bij de lancering werd hij voorzien van een nieuw ontwikkelde V12 motor met een longinhoud van 5,3 liter, goed voor 285pk. Zowel een manuele als automatische versnellingsbak was leverbaar.

Omwille van de oliecrisis in 1973 was de nieuwkomer, met zijn grote V12, geen onmiddellijk succes. Daarnaast was men ook kritisch over het ontwerp waarbij Jaguar het publiek eerder had verwend met de sensuele lijnen van de ‘E-type’.
De aerodynamica van de XJ-S was echter wel aanzienlijk beter en de wegligging enorm verbeterd.

In 1981 werden enkele wijzigingen doorgevoerd om de verkoop te stimuleren.
De Mark II werd voorzien van een nieuwe, zuinigere V12 motor waardoor een topsnelheid van 250 km/u gerealiseerd werd. In 1983 volgende daarnaast een nieuwe 6 in lijn motor. Tot 1987 was deze 3.6l enkele met een manuele 5 bak leverbaar, daarna volgde een automaat.

Collection by Vermant is blij u deze Belgische Jaguar XJ-S Coupé uit 1986 te mogen aanbieden. Het betreft een exemplaar dewelke is voorzien van een 3.6l sterke 6 in lijn motor, goed voor 224pk. Deze kracht wordt overgebracht naar de achterwielen d.m.v een manuele 5 versnellingsbak.

De XJ-S werd nieuw geleverd in oktober 1986 aan Jaguar dealer “Jean Mosbeux” te Trooz en werd uitgevoerd in ‘Cranberry Metallic’ met een beige leder interieur. Na enige tijd zelf te rijden met de wagen, vond de Jaguar in februari 1988 zijn weg naar de eerste eigenaar. Deze genoot van de coupé tot er in 1995 een nieuwe eigenaar gevonden werd.

Reeds in 1998 – bij een km stand van 72.000km- werd de XJ-S afgemeld en langdurig gestald om pas in 2015 weer tot leven te worden gewekt.
Hierbij werden kosten noch moeite gespaard en reviseerde men onder meer de remmen, voor -en achteras,… Daarnaast verving men ook de koppeling, schokdempers, banden, uitlaatsysteem, radiator, waterpomp,…
 
Inmiddels heeft deze stijlvolle coupé slechts 82.600km’s gelopen en is de wagen nog steeds in zeer mooie en correcte staat. De dakhemel is –in tegenstelling tot bij vele– erg strak net zoals het vernieuwde lakwerk.

De wagen is voorzien van een toolkit, alle boekjes, een gelijkvormigheidsattest en een Belgisch inschrijving.

-