Jaguar E-type OTS Series 1.5 - History known from 1985 untill now!

  • Bouwjaar: 1968
  • Prijs: € 99450
  • Kilometerstand: 136.000 Miles

Nadat Jaguar in de 50-er jaren grote successen had behaald met de legendarische D-type tijdens de 24h van Le Mans werd besloten een nieuwe sportwagen te ontwikkelen die de Jaguar XK 150 moest opvolgen.
In maart 1961 kwam Jaguar fantastisch voor de dag op de autotentoonstelling van Genève door  hun nieuwe sportwagen aan het grote publiek voor te stellen. Volgens Enzo Ferrari de mooiste auto ooit… De E-type was geboren!

De auto werd ontworpen als een tweezits cabrio (OTS) en als een tweezitter GT Coupé (Fixed Head Coupé) en betekende een ware revolutie!
Doorheen de jaren zouden 3 generaties de revue passeren.


De Series 1 kreeg een 3.8 liter 6 in lijn motor en een manuele vierversnellingsbak die beide van de XK150S afkomstig was. Daarnaast kreeg de E-type een onafhankelijke ophanging en schijfremmen op de vier wielen mee.

In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter waardoor een topsnelheid van 241km/h mogelijk was. Daarnaast had deze 4.2 l-versies verbeterde remmen, de wagen had een duidelijk verbeterde synchronisatie en koppeling en een doeltreffender koelsysteem.

In 1966 werd ook een 2+2 coupéversie toegevoegd. Deze had een verlengde wielbasis en kon verkregen worden met een automatische versnellingsbak.

Van 1967 tot 1968 werd een tussenserie met de niet-officiële naam 1 1/2 gebouwd als overgangsfase. Geleidelijk werden uitrustingen van de op til staande Series 2 toegevoegd terwijl het koetswerk altijd dat van de Series 1 bleef. Bij Jaguar zelf vielen deze 1 1/2's gewoon onder de Series 1.


De Series II dewelke van 1969 tot 1971 geproduceerd werd, kreeg vele uiterlijke wijzigingen om te voldoen aan de steeds strenger wordende Amerikaanse overheidseisen. koplampen zonder glasbedekking, grotere richtingaanwijzers, naar onder de bumper verplaatste achterlichten, verbeterde koeling met een groter radiatorrooster en verbeterde remmen. Ook het interieur werd hertekend. De Series 2 was eveneens verkrijgbaar als FHC, OTS en 2+2.

De Jaguar E-Type trad in 1971 aan voor zijn laatste ronde, de Series 3. Wederom zorgde de auto voor grote koppen in de tijdschriften, want onder zijn langer motorkap lag nu een vrijwel geruisloos werkende V12-motor. De twoseater bestond nu niet meer en de roadster stond nu op de lange wielbasis van de 2+2. De reeks zou doorlopen tot 1974.

 “Collection by Vermant” is verheugd om u deze Jaguar E-type OTS (Open Two Seater) van 28 mei 1968 te kunnen aanbieden. Het betreft een exemplaar van de zogenaamde ‘Series 1 1/2’, voorzien van een 4.2L sterke 6-cilinder, goed voor 265PK.
Slechts
2,479 links gestuurde cabrio’s werden er van deze laatste Series 1 geassembleerd. De wagen beschikt dus over de uitrusting van de op til staande series 2 terwijl het prachtige koetswerk van de Series 1 behouden bleef.
De ‘OTS’ werd nieuw geleverd op 13 juni 1968 aan Jaguar cars, USA en werd uitgevoerd in ‘Signal Red’ met een zwart lederen interieur.

Na net geen 50 jaar in California te hebben verbleven, zou de E-type begin 2017 de oversteek naar Zweden maken om vervolgens half 2019 naar België af te zakken. Niet verwonderlijk dus dat de gehele carrosserie geheel roestvrij bevonden is!

Door de jaren heen werd deze iconische klassieker steeds keuring onderhouden en werd er daarnaast ook sterk geïnvesteerd in het voertuig. De gehele onderhoudshistoriek vanaf 1985 tot op heden is dan ook aanwezig.

De laklaag werd zo’n 15 jaar geleden vernieuwd en recent werd ook het interieurtje geheel gerestaureerd. Daarnaast zijn alle rubbers vervangen en een nieuwe softtop in mohair werd geïnstalleerd. Eveneens werd de cover in mohair uitgevoerd.

Daarnaast werd de gehele uitlaatlijn vervangen en ook de ophanging werd geheel vernieuwd.
Tot slot genoot de E-type nog van een verwenkuur in eigen atelier waarbij een groot onderhoud werd uitgevoerd, de ontsteking en carburatoren werden gereviseerd en afgesteld,…

Hierdoor is deze iconische klassieker wederom klaar voor jaren zorgeloos rijplezier

De wagen komt met een Jaguar Heritage trust document, de gehele onderhoudsgeschiedenis vanaf 1985 tot op heden, toolkit, …

 

-