Jaguar E-type FHC Series I

  • Bouwjaar: 1968
  • Prijs: € 89.450
  • Kilometerstand: 57600

Nadat Jaguar in de jaren 50 grote successen behaalde met de legendarische D-type tijdens de 24h van Le Mans werd besloten een nieuwe sportwagen te ontwikkelen die de Jaguar XK 150 moest opvolgen.
In maart 1961 kwam Jaguar fantastisch voor de dag op de autotentoonstelling van Genève waar de nieuwe sportwagen aan het grote publiek werd voorgesteld. Volgens Enzo Ferrari de mooiste auto ooit… De E-type was geboren!

De auto werd ontworpen als een tweezits cabrio (OTS) en als een tweezitter GT Coupé (Fixed Head Coupé) en betekende een ware revolutie!
Doorheen de jaren zouden 3 generaties de revue passeren.


De Series 1 kreeg een 3.8 liter 6 in lijn motor, afkomstig van de XK150S.
De 3.8 liter-versies hadden met leer beklede kuipstoelen, een centraal geplaatst instrumentenpaneel van aluminium en een manuele vierversnellingsbak zonder synchro in de eerste versnelling.
Alle E-types kregen onafhankelijke ophanging en schijfremmen op de vier wielen.


In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter waardoor een topsnelheid van 241km/h mogelijk was. Daarnaast hadden deze versies comfortabelere stoelen, verbeterde remmen en de wagen had een duidelijk verbeterde synchronisatie en koppeling en een doeltreffender koelsysteem.

In 1966 werd ook een 2+2 coupé-versie toegevoegd. Deze had een verlengde wielbasis en kon verkregen worden met een automatische versnellingsbak.

Van 1967 tot 1968 werd een tussenserie met de niet-officiële naam 1 1/2 gebouwd als overgangsfase. Geleidelijk werden uitrustingen van de op til staande Series 2 toegevoegd terwijl het koetswerk altijd dat van de Series 1 bleef. Bij Jaguar zelf vielen deze 1 1/2's gewoon onder de Series 1.


De Series II dewelke van 1969 tot 1971 geproduceerd werd, kreeg vele uiterlijke wijzigingen om te voldoen aan de steeds strenger wordende Amerikaanse overheidseisen. koplampen zonder glasbedekking, grotere richtingaanwijzers, naar onder de bumper verplaatste achterlichten, verbeterde koeling met een groter radiatorrooster en verbeterde remmen. Ook het interieur werd hertekend. De Series 2 was eveneens verkrijgbaar als FHC, OTS en 2+2.

De Jaguar E-Type trad in 1971 aan voor zijn laatste ronde, de Series 3. Wederom zorgde de auto voor grote koppen in de tijdschriften, want onder zijn langer motorkap lag nu een vrijwel geruisloos werkende V12-motor. De twoseater bestond nu niet meer en de roadster stond nu op de lange wielbasis van de 2+2. De reeks zou doorlopen tot 1974.

Collection by Vermant is verheugd om u deze Jaguar E-type FHC (fixed head coupe) uit juni1968 te kunnen aanbieden. Het betreft een exemplaar van de zogenaamde ‘Series 1 1/2’, voorzien van een 4.2L sterke 6-cilinder met 3 SU carburatoren, goed voor 265PK.
Slechts 1565 links gestuurde Coupés werden er van deze laatste Series 1 geassembleerd. De wagen beschikt dus over de uitrusting van de op til staande series 2 terwijl het prachtige koetswerk van de Series 1 behouden bleef.
De wagen werd nieuw geleverd op 12 juni 1968 aan Jaguar cars, New York, USA en werd uitgevoerd in ‘Signal Red’ met een zwart lederen interieur.
Ruim 25 jaar geleden mocht deze iconische klassieker de grote oversteek naar België wagen.


Door de jaren heen kreeg de wagen nieuw chroomwerk en ook het interieurt werd geheel vernieuwd. Daarnaast genoot de E-type recent nog van een verwenkuur in eigen atelier. Zo werd de wagen, naast een groot onderhoud, voorzien van nieuwe schokdempers, stuurkogels, spoorstangen, hoofdremcilinder, remcilinders, flexibels, remschijven en blokken, koppelingscilinder- en flexibel, nieuwe uitlaatlijn, elektronische ontsteking, kabels en ontstekingskaarsen en ook de carburatoren werden gereviseerd. 5 nieuwe Vredestein Sprint Classic banden vervolledigen het geheel. Hierdoor is deze Engelse klassieker wederom klaar voor jaren rijplezier.
 

-