Met de Corvette wist Chevrolet begin de jaren 50 een alternatief te bieden aan de succesvolle Europese sportwagens uit die tijd. Hierdoor ontstond mogelijks de meest legendarische sportauto uit de Verenigde Staten aller tijden.


De zogenaamde ‘C1’ werd in 1952 voorgesteld aan het grote publiek en ging een jaar later in productie. Om de wagen snel op de markt te kunnen brengen werd er gekozen om reeds bestaande techniek te hergebruiken. Een 6 cilinder in lijn - goed voor 150pk - zou voorin worden gemonteerd. Enkel het gebruik van polyester voor het koetswerk was innovatief.

Het concept sloeg aan en hoewel het succes nog niet meteen de verwachtingen overtrof, zou de wagen verder worden doorontwikkeld. Vanaf modeljaar 1956 wijzigde de motorisatie en werden nog enkel V8 motoren leverbaar, waardoor de grens van +200pk overschreden werd. Daarnaast werd de carrosserie van een facelift voorzien. De productie en doorontwikkeling van de ‘C1’, zou lopen tot 1962.

Met de tweede generatie in 1963 sloeg de Corvette een heel nieuw hoofdstuk in. De auto was niet langer enkel leverbaar als cabriolet, maar ook als coupé. De Corvette kreeg er tevens een extra naam bij, 'Stingray', en was volledig nieuw getekend. De carrosserie was, net als bij de ‘C1’, gemaakt van glasvezel om gewicht te besparen maar ook om de designers meer vrijheid te geven. Het ontwerp kwam voort uit de Corvette Stingray conceptauto uit 1959 en had een heel aantal unieke ontwerpdetails. Technisch ging de Corvette ‘C2’er ook flink op vooruit, met rondom schijfremmen en onafhankelijke ophanging. Het vermogen van de V8 motoren steeg aanzienlijk en zou variëren tussen de 250 en 435pk.De 2de generatie was leverbaar t.e.m 1967, waarna een nieuwe variant zijn intrede deed.

Inmiddels, ruim 65 jaar later, is men aan de 8ste versie toegekomen en is het basisprincipe haast ongewijzigd.

 

‘Collection by Vermant’ is verheugd om u deze uitzonderlijke Chevrolet Corvette ‘Stingray’ Convertible uit 1967 te kunnen aanbieden. Het betreft een exemplaar van de zogenaamde ‘C2’ serie, voorzien van zijn matching numbers 5.4L sterke V8, goed voor 304PK. De overbrenging wordt verzekerd door een automatische 3-gang powerglide versnellingsbak, die de achterwielen aandrijft. De ‘Stingray’ werd geassembleerd in maart 1967 te St. Louis en werd uitgevoerd in ‘Rally red’ met een rood vinyl interieur. Daarnaast werd hij voorzien van een radio, stuurbekrachtiging, veiligheidsgordels en een stijlvolle hardtop.

Recent werd de wagen geheel gerestaureerd naar originele specificaties waarbij kosten noch moeite werden gespaard. Een nieuw lakwerk, chroom, interieur, rubbers, revisie van motor en versnellingsbak, ophanging, … werkelijk elk component werd onder hand genomen!
Het resultaat is een ‘C2’ in een uitzonderlijk perfecte staat. Niet verwonderlijk dus dat hij reeds enkele 1ste prijzen wist weg te kapen op verschillende concours. Daarnaast werd er ook een taxatierapport opgesteld waarbij de wagen met een 2+ score werd beoordeeld.

De Stingray is wederom klaar voor zorgeloos rijplezier en geniet voor verkoop een onderhoud in eigen atelier.

De wagen komt met de originele hardtop, nieuwe sidepipes, het originele stuurwiel, een recent taxatierapport met een bepaalde waarde van 80.000 EUR, owners manual en de reeds verworven awards.

-