Het Engelse merk ‘Austin’ debuteerde in 1959 met de ‘Healy 3000’ op het autosalon van New York. De ‘Big Healey' is de opvolger van de ‘100-6’ reeks die al in 1956 verscheen.  

Ondanks de naamswijziging waren de veranderingen eerder klein en behield men de wielbasis en het koetswerk van de ‘100-6’. De echte veranderingen zaten namelijk onderhuids… De cilinderinhoud steeg naar 2912 cc, de compressie werd verhoogd en door gebruik te maken van dubbele HD6 SU carburatie werd een vermogen van 124PK gegarandeerd. Daarnaast was het model niet langer enkel als tweezitter, maar ook als vier-zits sportwagen leverbaar.


De productie, die slechts twee jaar liep, stopte in maart 1961 en werd opgevolgd door de ‘3000’ Mark II.
Deze laatste was eveneens meteen leverbaar in twee- en vier-zits uitvoering, waarbij de typeaanduiding, resp. BN7 en BT7, gelijk bleef aan de MKI.

De MKII kreeg naast een vernieuwde grille ook een aangepast inlaat spruitstuk met drie carburatoren. Hierdoor steeg het motorvermogen tot 132pk. Zowel de fabriekswagens als de rallywagens werden uitgerust door deze ‘triple caburators’. Dit bleek achteraf een goede keuze. Dat bewezen de talrijke overwinningen tijdens rally’s!
De productie stopte in 1962 reeds bij 5451 stuks.


 “Collection by Vermant” is verheugd om u deze Austin Healey 3000 MKII uit 1962 aan te bieden. Het betreft een exemplaar van de erg gewilde ‘BT7’ reeks, voorzien van zijn ‘matching numbers’ 3L sterke 6-cilinder, met de zeldzame 'triple carburatie', goed voor 132pk. Deze kracht wordt overgebracht naar de achterwielen d.m.v een correct schakelende manuele 4-versnellingsbak met overdrive.

De wagen werd nieuw geleverd in Canada op 30 juni 1962. Hij werd uitgevoerd in ‘Yvory white’ met een zwart interieur. Daarnaast kreeg de ‘3000’ nog tal van opties mee waaronder spaakvelgen, overdrive, verwarming, verstelbare stuurkolom, gelaagde voorruit, ‘roadspeed tires’,…

In 2018 maakte de wagen de grote oversteek naar Nederland om vervolgens aan het begin van dit jaar naar België te komen.

De afgelopen jaren werd er stevig geïnvesteerd in deze ‘Big Healey’.  De gehele motor werd gereviseerd waarbij gebruik gemaakt werd van nieuwe cilinders en zuigers, krukas, lagers, olie pomp,… Ook de versnellingsbak werd geheel aangepakt en voorzien van o.a nieuwe sychro’s, gereviseerde overdrive,…

Daarnaast werd de gehele elektrische installatie vervangen waarbij men o.a. koos voor een nieuwe kabelboom, elektrische componenten,… Het stuurhuis en de ophanging genoten een gelijkaardige upgrade.

Tot slot werd een nieuwe laklaag aangebracht in ‘Colorado Red’, tevens een correcte kleur uit het Healey assortiment. Het chroomwerk, de rubbers en het zwarte interieur werden ook geheel vernieuwd! Dit alles werd afgewerkt met een nieuwe zwarte softtop en toneaucover.

Het resultaat is een erg mooie en goed rijdende Healey met correcte passingen, die wederom klaar is voor zijn 2e jeugd!

De ‘BT7’ wordt geleverd met een ‘Heritage trust document’, tal van facturen en een Belgisch inschrijvingsbewijs.

 

-