De Alfa Romeo ‘2000’ werd op het autosalon van Turijn in 1957 aan het grote publiek voorgesteld. Hij werd gelanceerd als een 4-deurs berline en ging in productie vanaf 1958. De nieuwkomer werd in een klasse boven de ‘Giulietta’ en de ‘1900’ geplaatst.
Hoewel de ‘2000’ dezelfde 4 cilinder motor meekreeg als de 1900, werd het vermogen opgetrokken tot 105pk.

Gelijktijdig met de Berline-versie, kwam Alfa ook met een 2-zits open ‘Spider’ ten tonele dewelke was voorzien van een Touring carrosserie. Ook werd gekozen voor dezelfde techniek, maar werd een vermogen van 115pk gerealiseerd. Schakelen doe je steeds met een manuel 5-versnellingsbak.

In 1960 werd het gamma van de 2000-reeks aangevuld met een coupé waarbij het koetswerk werd ontworpen door ‘Bertone’. Ook deze ‘Sprint’ kreeg dezelfde 115pk-sterke motor als de spider mee.

In 1961 onderging de 2-zits Spider enkele aanpassingen om zo ook als 2+2 cabriolet door het leven te kunnen gaan.

De productie van de ‘2000’ werd gestaakt in 1962 waarbij slechts 3443 exemplaren als ‘Spider’ van de band rolden.


'Collection by Vermant' is erg blij om u deze Alfa Romeo ‘2000 Touring Spider’ van april 1961 te mogen aanbieden. Het betreft één van de zeldzame 2+2 Touring Spider’s uit het laatste productiejaar dewelke is voorzien van zijn matching 2.0L sterke 4-cilinder, goed voor 115pk.
Deze kracht wordt naar de achterwielen overgebracht d.m.v een manuele 5 versnellingsbak.

De wagen verliet de fabriek op 10 april 1961, maar werd verkocht op 12 februari 1962 in New Jersey, Amerika. Hij werd uitgevoerd in kleurencode 702 ofwel ‘Grigio Biacca’ met een zwart leder interieur.

Door de jaren heen vond de wagen zijn weg naar België en dit in de vorm van een restauratieproject. In januari 2019 werden de werkzaamheden vervolgens aangevat, waarbij de gehele carrosserie werd gestript, gezandstraald, opgelast en vervolgens werd voorzien van een nieuwe laklaag in het fantastisch mooie ‘Ice blue’.

Eveneens werd de gehele motor en versnellingsbak gereviseerd waarbij men gebruik maakte van nieuwe zuigers en cilinders, lagers, pakkingen,… Een nieuwe kabelboom, een geheel gereviseerde ophanging, nieuwe remmen, banden, spaakvelgen,… vervolledigen de revisie.

Tot slot werd ook het interieur en het cabriodak geheel opnieuw opgebouwd waarbij men koos voor ‘Marine blue’ in combinatie met een zwart dak.

Inmiddels heeft deze stijlvolle klassieker slechts 150km na deze ‘Nut a Bolt’ restauratie gelopen. Niet verwonderlijk dus dat de Spider zich nog steeds in een uitzonderlijk mooie staat bevindt!

De 2000 is voorzien van:
            - Een Alfa Romeo echtheid certificaat
            - Belgische registratiedocumenten
            - Een fotoboek van de gehele restauratie

-