Volvo 1800S 'Light Blue'

  • Bouwjaar: 1966
  • Prijs: € 22500
  • Kilometerstand: 9181

De Volvo P1800 zag het levenslicht in 1957 met het prototype X1, en was - na de P1900 - het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt.
Voor het definitieve model, ontworpen door 'Pelle Petterson' dewelke destijds werkzaam was bij het Italiaanse carrosseriebedrijf 'Frau', was het wachten tot de wereldpremière in 1960 op het autosalon van Brussel.
De 2+2 coupé werd voorzien van een – voorin gemonteerde – 1.8 liter sterke viercilinder met dubbele carburator, goed voor 100PK. De overbrenging zou op de achterwielen gebeuren. De wagen was toen reeds zeer vooruitstrevend ondermeer door de standaard schijfremmen op de voorwielen.

Vanaf 1961 werd de P1800 in Groot-Brittannië geassembleerd door Jensen, maar vanaf 1963 zou de productie verhuizen naar Zweden. Vanaf dan werd de benaming gevolgd door een ‘S’ van ‘Svenska’ terwijl de 'P' kwam te vervallen. In 1968 kwam de 1800 met een tweeliter ten tonele en in 1969 tot slot kreeg hij een D-jetronic benzine-inspuiting, goed voor 120PK.
Vanaf dat moment zou de benaming overschakelen naar 1800E (Electronic Injection), waarbij het interieur ook zou worden aangepast en alle wielen van schijfremmen voorzien.

De P1800 verwierf zijn grootste bekendheid door de populaire TV-reeks ‘The Saint’ waarin de wagen bestuurd werd door acteur Roger Moore.
De productie zou stoppen in 1971 met een totaal van 39.414 geproduceerde exemplaren.

Collection by Vermant is verheugd om u deze Volvo 1800S uit 1966 te kunnen aanbieden. het betreft een overgangsuitvoering tussen de eerste en de latere S versies en kenmerkt zich door z’n nieuwe fijne grille, fijnere rechte bumpers, maar heeft nog wel de dikke chromen oplopende sierlijsten ook wel “hockey sticks” genaamd. Deze uitvoering werd slecht gebouwd in 1965 & 1966.

Dit exemplaar is uitgevoerd in kleur 89 ‘light blue’ in combinatie met een zwart interieur. De 1800S werd oorspronkelijk in Amerika afgeleverd en is een 15-tal jaar geleden terug naar Europa verscheept door een P1800 verzamelaar.
In onze werkplaats onderging hij een mechanisch restauratie waarbij kosten noch moeite werden gespaard! De motor en versnellingsbak werden gedemonteerd, geheel nagekeken en voorzien van nieuwe dichtingen.
Benzinetoevoer, remmen en ophanging ondergingen eveneens een revisie.

  • Alle motor- en versnellingsbakdichtingen vernieuwd
  • Nieuwe koppeling, drukgroep en druklager
  • Nieuwe ontstekingskaarsen, kabels, rotor, condenstor, platine, delcokap, …
  • Nieuwe vloeistoffen (motor, versnellingsbak, achterbrug, remolie, …)
  • Nieuwe SU H6 carburatoren
  • Nieuwe benzinepomp en -leidingen
  • Nieuwe benzinetank en vlotter
  • Onsteking + kleppen en carburatie afgesteld
  • Nieuwe waterpomp, thermostaat, radiator en koelfan, leidingen
  • Nieuwe motorsteunen
  • Nieuwe uitlaat vanaf uitlaatcollector
  • Nieuwe stuurstangen               
  • Nieuwe hoofdremcilinder + nieuwe remklauwen
  • Nieuwe remflexibels + nieuwe mechanisme van de handrem
  • Nieuwe voorruit + rubber
     

Kortom, mechanisch geheel gereviseerd!

De auto is hierdoor wederom klaar voor onvergetelijke oldtimerrondritten, leuke tripjes langsheen pittoreske wegen en kan – indien gewenst – naar de toekomst toe verder cosmetisch worden gerestaureerd.
Het koetswerk vertoont mooie passingen en betreft een perfecte basis voor verdere restauratie.

De P1800 is ongetwijfeld één van de mooiste auto’s uit de jaren 60, het wonderbaarlijke lijnenspel in combinatie met het prachtige ‘art-deco’ dashboard maakt van deze ‘Saintly’ Volvo een eeuwig icoon!

Een absolute top-investering, waarbij de 'value for money' balans zeer goed zit in vergelijking met gelijkaardige wagens van die tijd en waar bovendien nog veel rijplezier aan kan beleefd worden.

Prijs: € 22.500

-