Volvo 1800ES - In Exceptional top condition

  • Bouwjaar: 1973
  • Prijs: € 36450
  • Kilometerstand: 175000

De Volvo P1800 zag het levenslicht in 1957 met het prototype X1, en was – na de P1900 – het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt.

Voor het definitieve model, ontworpen door Pelle Petterson – destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua – was het wachten tot de wereldpremière in 1960 op het autosalon van Brussel.

De 2+2 coupé werd voorzien van een voorin gemonteerde 1.8L sterke viercilinder met dubbele carburator, goed voor 100PK. De overbrenging zou op de achterwielen gebeuren. De wagen was toen reeds zeer vooruitstrevend ondermeer door de standaard schijfremmen op de voorwielen.

Vanaf 1961 werd de P1800 in Groot-Brittannië geassembleerd door Jensen, maar vanaf 1963 zou de productie verhuizen naar Zweden. Vanaf dan zou de benaming gevolgd worden door een ‘S’ van "Svenska" terwijl de 'P' kwam te vervallen. In 1968 kwam de 1800 met een tweeliter ten tonele en in 1969
tot slot kreeg hij recht op een D-Jetronic benzine-inspuiting, goed voor 120PK.
Vanaf dat moment zou de benaming overschakelen naar 1800E  (Electronic Injection), waarbij het interieur ook zou worden aangepast en alle wielen van schijfremmen voorzien.

In 1971 lanceerde Volvo de shooting break onder de naam 1800ES die tot 1973 in productie bleef. 

De P1800 verwierf zijn grootste bekendheid door de populaire TV-reeks ‘The Saint’ waarin de wagen bestuurd werd door acteur Roger Moore.
De productie zou stoppen in 1971 op 39.414 exemplaren.

Collection by Vermant is reeds jaren dé Volvo P1800 specialist en is dan ook verheugd om U deze prachtige Volvo 1800ES uit het laatste modeljaar te kunnen aanbieden.

De 1800ES is de laatste variant van de legendarische Vovo P1800. Het in 1971 voorgestelde model had de voorkant behouden van de Coupé maar de achterkant was totaal nieuw en revolutionair. Een sportwagen waar er voldoende hoofdruimte was voor kinderen op de achterbank en de eerste coupé/sportwagen voor de individualist die ook bagageruimte wou om erop uit te trekken of om z’n favoriete spullen voor z’n actieve levensstijl te kunnen meenemen. Een concept dat jaren later ook door Ferrari werd toegepast met de lancering van de FF, ondertussen geëvolueerd naar GTC4 Lusso.

Dit laatste model is de meest geavanceerde uitvoering, reeds voorzien van “impact” bumpers. Onderhuids was hij voorzien van de laatste kenmerken van de 1800 E, zijnde een 2 liter motor met injectie, schijfremmen op alle wielen, dubbel remcircuit, hout “look” dashboard met duidelijke simplistische klokken afgewerkt met mat zwarte ringen. Nieuw voor de ES waren de dikkere sportzetels in leder met geïntegreerde hoofdsteunen in combinatie met andere en modernere deurpanelen.

Deze wagen is afgewerkt in de kleur 113 oranje, een typische kleur van de ‘early 70’s’ die toen zeer populair was op de hippe Europese sportwagens zoals de Porsche 911 en Ferrari Dino. Een kleur die slechts één jaar leverbaar was en dus vrij zeldzaam.  Deze is gecombineerd met een nieuwe lederen bekleding in zwart en nieuwe bruine tapijten.  

Deze wagen werd oorspronkelijk in Amerika afgeleverd en is in de jaren ‘90 terug naar Europa (België) verscheept door een verzamelaar. Het was een originele onverprutste keiharde en complete auto, die de perfecte basis vormde om er een topexemplaar van te maken. De wagen is bijna 20 jaar gestald geweest, tot wij hem hebben kunnen ‘redden’. Wij waren dan ook heel blij om een auto in zo’n originele staat te kunnen vinden.

Ondertussen heeft Collection by Vermant deze wagen helemaal onder handen genomen en hebben wij hem van een nieuwe laklaag in de originele kleur voorzien. Verder werd het interieur volledig vernieuwd waaronder het leder, de tapijten en het dashboard. Uiteraard werden ook alle rubbers vervangen, quasi al het chroom vernieuwd en last but not least werd hij mechanisch op punt gezet. 

Kortom we hebben hem zijn verdiende glorie terug gegeven en we zijn dan ook fier op het absolute topexemplaar dat we er met oog voor originaliteit van gemaakt hebben!

Deze wagen is uitgerust met de optionele BW35 automatische versnellingsbak. Een niet zo voor de hand liggende optie voor sommigen, maar dit maakt hem wel tot een zeer fijne cruiser, die ideaal mee kan in het drukke hedendaagse verkeer, maar die zeker geen afbreuk doet aan het sportieve karakter en rijplezier van deze wagen.

Allicht niet de goedkoopste, maar wel één van de beste, die elke Euro meer dan waard is en staat te popelen om met zijn nieuwe eigenaar op stap te gaan!

De P1800 is ongetwijfeld één van de meest legendarische en mooiste Volvo’s ooit, een eeuwig icoon!

Naast het feit dat het een sympathieke 'head-turner' is, is het ook een zeer fijne en gemakkelijke wagen om mee te rijden. Een absolute topinvestering, waarbij de 'value for money' balans zeer goed zit in vergelijking met gelijkaardige wagens van die tijd en waar bovendien nog veel rijplezier kan aan beleefd worden.

Mis deze kans dus niet, want de Classic Car markt heeft de P1800 eindelijk ontdekt, met – terecht – snel stijgende prijzen tot gevolg. Bovendien gaat het hier om iconische auto in uitzonderlijke staat!

Wagen te bezichtigen na afspraak.

-